Oppgaver kapittel 14:
1. Hvordan var utviklingen av filmen?
De første levende bildene kom på slutten av 1800-tallet av brødrene Lumiere. I 1906 kom de første norske spillefilmene. På begynnelsen av 1930 årene kom lydfilmen og erstattet stumfilmen. Norsk film AS kom i 1932. Under og etter krigen var det naturligvis krigen som var stor inspirasjon for filmskaperne.
2. Hvilket land dominerte filmindustrien i begynnelsen?
Frankrike dominerte filmindustrien i begynnelsen, Nordisk film var også veldig høyt oppe, men etter hvert tok USA og Hollywood over mye av filmindustrien, og her kom også de første filmstjernene.
3. På hvilken måter representerte plateindustrien et brudd med tidligere musikktradisjoner?
Tidligere opplevde man bare musikk gjennom sosiale omgivelser, man kunne samle seg foran radioen og høre på musikk, men nå når det ble gjort opptak og samtidig ble platespillerne flyttbare kunne man nå nyte musikken når man ville. Det ble også mye lettere å kjøpe musikken på det åpne markedet.
4. Hva er hovedforskjellen på amerikansk og europeisk kringkasting?
Radioen i USA var reklamefinansiert og inntektene var store, mens i Europa var det ofte statlige monopol. BBC i Storbritannia er ett eksempel.
5. Hvilke konsekvenser fikk andre verdenskrig for mediene?
Under 2. Verdenskrig ble aviser og radio brukt til å spre budskap. Hitler brukte for eksempel radioen til å spre propaganda, Quisling brukte radioen for å annonsere at han hadde tatt styringa i Norge. På denne måten ble det plutselig vanskelig å stole på det som sto i media. Sensur ble også innført.
6. Hva er massemedier?
Massemedier er medier som når ut til mange personer på en gang. For eksempel aviser tv og radio er medier som sender ut ett budskap hvor vi i liten grad kan svare og dele våre egne meninger.
7. Hva er allmennkringkasting?
Allmennkringkasting er der hvor staten er eier. Det er viktig å lage programmer som er nyttige for folk flest uten innblanding fra staten. Dette er fortsatt viktige mange plasser. er at alle grupper i samfunnet skal ha et tilbud gjennom sendingene, i motsetning til ren kommersiell kringkasting, som sender de programmene som gir størst reklameinntekter.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar