torsdag 25. september 2008

Repetisjonsoppgave side 141

1. Hva er en nyhet? Hva er typiske kjennetegn for en nyhet?

En nyhet er informasjon, som faktauttrykk. En nyhet informerer oss, både om hva som skjer, og hvorfor det skjer, slik at vi har et godt grunnlag for å orientere oss i verden.
Kjennetegn for en nyhet er at den tar utgangspunkt i noe nytt. Den skal informer oss. Og den kan handle om alt.

2. Hva mener vi med den omvendte pyramiden?

Med den omvendte pyramiden mener vi at: det viktigste å få frem i saken, står øverst i artikkelen, siden mange lesere bare skummer igjennom. Det er viktig med en slående tittel og en interessant og informativ ingress.

3. Når bruker vi APUS, og hva står bokstavene for?

APUS er en god huskeregel for dramaturgien i nyhetene i aviser og på TV og i radioen, og bokstavene står for: A= anslag, P= presentasjon, U= utvikling, S= slutt.

4. Hva er særskilte kjennetegn for nyheter på internett?

Nyheter med samme tema blir ofte knyttet til hverandre med lenker. Nettnyhetene kan også bestå av animasjoner, lydopptak og filmsnutter. Det er også mulig for leseren å kontakte journalisten direkte. Det finnes ikke deadline på nettnyheter da man alltid kan oppdatere en nettside.

5. Hva mener vi med presseetikk, og hva er vær varsom plakaten?

Presseetikk er moralske normer og regler for hvordan media skal stille seg til kilder og omtalte personer. Presseetikk blir uttrykt gjennom vær varsom plakaten.

6. Hva skjer dersom en journalist gjør overtramp?

Dersom en journalist gjør overtramp blir avisen nødt til å sende ut en unnskyldning, dersom en journalist skriver noe som ikke er sant, må avisen dagen etter trykke en dementi, som sier at det som ble skrevet var galt og ikke korrekt.

KVISA:

KVISA står for
K – konflikt – det er ikke noe å skrive om dersom alle er enige.

V – Vesentlig – det er ikke noe vits i å skrive om noe som ingen vil vite, dersom man skal skrive en nyhet må det være noe man har lyst til å lese om.

I – identifikasjon – ting blir mye mer interessant dersom det skjer i nærheten, eller dersom man kan identifisere seg selv med nyheten.

S – sensasjon – dersom nyheten er noe utenom det vanlige blir den ennå mer interessant å lese, derfor vil flere folk lese nyheten hvis det er en stor nyhet.

A – aktuelt – det må være noe som har skjedd i det siste. Det er ikke noe vits i å skrive om en nyhet som alle vet om fra før, og som har skjedd for lenge siden.

Ingen kommentarer: